13سپتامبر 2022- مطالعه ی اخیر نشان داد که تیتراسیون روزانه ی انسولین توسط بیمار باعث استفاده از دوز بالاتر انسولین، کاهش قند خون ناشتا و وزن کمتر نوزاد هنگام تولد در دیابت بارداری می شود. این مطالعه در مجله"Diabetic Medicine" منتشر شد.

نوزادان با وزن بالا و پیامدهای نامطلوب بارداری، در بیمارانی با سطح قند خون ناشتای بالا در دیابت بارداری (GDM) دیده می شوند. برای بهبود کنترل قند خون ناشتا دردیابت بارداری، یک الگوریتم ساده تیتراسیون دوز انسولین، تحت هدایت بیمار، ساخته و مورد آزمایش قرار گرفت.

افزایش دوز روزانه ی چهار واحدی پس از هر مقدار قند خون ناشتا که بیشتر یا مساوی با 5.0 میلی مول در مول (90 میلی گرم در دسی لیتر) باشد به بیماران مبتلا به دیابت بارداری هنگام شروع انسولین بازال توصیه شد. داده های قبلی هفتگی از درمان فشرده با انسولین بر اساس نظر پرستار متخصص، به آلگوریتم داده شده بود. دوزهای انسولین، مقادیر قند خون در هفته ی 36ام بارداری، و نتایج مادر و نوزاد مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه بصورت مشاهده‌ای گذشته‌نگر قبل و بعد، برای بررسی پیامدها در 105 زن که بارداری را قبل از این مداخله و 93 زن که بارداری را پس از این مداخله به پایان رسانده بودند، طراحی شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که:

·        ویژگی های پایه در بین زنان در گروه پایان بارداری قبل و بعد از مداخله، یکسان بود.

·        زنانی که تزریق انسولین را بعد از اجرا شروع کردند(30 نفر در گروه پایان بارداری قبل از مداخله و 43 نفر در گروه پایان بارداری بعد از مداخله)دوزهای قابل توجه بالاتری را در هفته 36ام تزریق می کردند.

·        میانگین قند خون ناشتا در هفته ی 36ام در افرادی که انسولین را پس از اجرا دریافت کرده بودند، کمتر بود.

·        کاهش قابل توجهی در وزن هنگام تولد مشاهده شد.

·        تفاوت معنی داری در ماکروزومی یا سزارین وجود نداشت.

·        هیچ زنی هیپوگلایسمی شدید را تجربه نکرد.

·        هیچ تفاوتی در نتیجه برای گروه های پایان بارداری قبل و بعد از مداخله در زنانی که با انسولین درمان نشدند، وجود نداشت.

بنابراین، محققان به این نتیجه رسیدند که تیتراسیون روزانه انسولین تحت رهبری بیمار در دیابت بارداری منجر به مصرف دوز بالاتر انسولین و قند خون ناشتای کمتر می شود و همچنین با وزن کمتر هنگام تولد بدون ایجاد هیپوگلایسمی قابل توجه، همراه است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/patient-led-insulin-titration-tied-to-hypoglycemia-and-low-birth-weights-in-gestational-diabetes-98818